Meervoudige authenticatie, het hoe en waarom

Wij maken gebruik van extra authenticatie bij het inloggen. Dit om te voorkomen dat als iemand jou gebruikersnaam en wachtwoord weet te achterhalen, deze persoon toegang heeft tot jouw, klant en bedrijfsgegevens. De voorkeur gaat uit naar het gebruik van een app op je telefoon omdat je dan bij het inloggen een melding op je telefoon krijgt die je alleen hoeft goed te keuren. Je kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om een SMS met code te ontvangen, maar dan moet je de code invullen uit de SMS. Werkt minder prettig.

Om het voor onze medewerkers mogelijk te maken hun eigen wachtwoord te herstellen (buiten de ICT afdeling om) vragen we bij de eerste keer inloggen om 2 manieren om je identiteit vast te stellen. Dat kan zijn de authenticator app en SMS, SMS en een privé mailadres, authenticator app en privé mailadres. Bij het instellen kan je dit aangeven. Die dubbele verificatie is dus alleen nodig bij herstel van je wachtwoord. 

De procedure verschilt een beetje afhankelijk van het apparaat waar je mee inlogt, kies jouw situatie